Alegaciones al Plan Territorial Insular de Menorca (PTI)
No Tòxic Menorca presenta sus alegaciones al Plan Territorial Insular de Menorca (PTI) y se ofrece para que todos los que estén interesados también en presentar alegaciones al PTI puedan tener la posibilidad de hacerlo ellos mismos, presentando todos los artículos que se proponen o elegirlos punto por punto.
En la página web de No Tòxic Menorca se pueden consultar todos los artículos a los cuales se alega detallados uno a uno o bien a todo el DOCUMENTO COMPLETO.
Una vez leídos y decidáis cuales vais a presentar, se explica como presentarlas.
Se recomienda que una vez decidáis a lo que vais a alegar o bajéis los documentos que vayais a utilizar en vuestro ordenador o tableta, lo imprimáis y luego lo firméis.
En la página web de No Tòxic Menorca se os ofrecen diferentes alternativas para registrar vuestras alegaciones y la colaboración que se os brinda.
A parte de la ayuda que os brinda No Tòxic Menorca en su web y a través de un formulario que han puesto a vuestra disposición os mencionamos que las alegaciones también se pueden presentar en los distintos ayuntamientos de Menorca o en la sede del Consell Insular de Maó y Ciutadella.
Otro modo fácil para presentarlos, si no os fuera bien u os encontrarais fuera de Menorca, es a través de las oficinas de CORREOS, desde las cuales se puede hacer efectivo el registro de las alegaciones de forma gratuita según la normativa establecida.
Os informamos que si lo presentáis vosotros personalmente hay hasta el 22 de marzo para presentar las alegaciones.
Queremos expresar el mérito de No Tòxic Menorca en su gran labor y un especial agradecimiento a Menorqueando.mcb. com y a Mar Cuadra por la singular foto que ilustra este artículo.
DOCUMENTO ALEGACIONES
TEXTO ORIGINAL DEL DOCUMENTO DE ALEGACIONES:
……………………………………………….………………. amb DNI/CIF ……………….. i amb domicili a efectes de notificacions al carrer ………………………………. nº …………….. de …………………………….. CP …….. correu electrònic………………………………………Telèfon ………………..……………………………
Manifesta que mitjançant l’edicte inserit al BOIB número 7 de data 16 de gener de 2021 ha tingut coneixement que per part d’aquest Consell Insular s’ha aprovat inicialment la Revisió del Pla Territorial Insular de Menorca (en endavant, PTI), sotmetent-se el mateix a informació pública pel termini de 45 dies, formulant-se dins del termini atorgat les següents
Al·legacions:
1a. Caldria retirar la fotografia de la pàgina 1 de la memòria i substituir-la per una més adient que no mostri la mala praxis dels fondejos damunt posidònia.
2a. Eliminar de la pàgina 276 de la Memòria, Puertos y Transporte Marítimo el foment de nous varadors a la costa. -No autoritzar noves infraestructures d’hivernatge d’embarcacions fora dels ports i polígons industrials. -No permetre aquests tipus de industria en les AT, Àrees de Transició per la contaminació que generen. -Ampliar el contingut de la proposta del sobrant de les cadenes i reconvertir els fondejos fixos d’obra de ciment pels de rosca. Implantar la boia intermitja.
3a. (Article 11. de la Normativa. Títol X ) Corregir l’error de la Reserva Marina del sud de Menorca, Son Saura, i introduir la Reserva Marina de l’Illa de l’Aire 4a Introduir el Decret 25/2018, de 27 de juliol, sobre la conservació de la Posidonia oceanica a les Illes Balears. ANNEX 2. Bones pràctiques de retirada de restes de posidònia morta en l’àmbit territorial de competències de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
4a. (Article 11. de la Normativa. ) Introduir en aquest punt la capacitat de càrrega de les platges i de la làmina d’aigua de les cales. També cal una normativa o pla director aplicable per quan es superi la capacitat de càrrega, tancant la zona i recol·locant vaixells i persones en altres llocs. Establir criteris de sostenibilitat, valors ecològics i naturals per sobre dels criteris de demanda d’usuaris.
5a. (Article 11. de la Normativa. ) El pla estratègic ha de tenir en compte no només l’ordenació dels serveis existents o la creació de nous serveis sinó també l’eliminació dels serveis i activitats que puguin ser nocius per al medi ambient.
6a. (Article 11. de la Normativa. Títol X ) Eliminar paraules i frases ambigües les quals poden donar lloc a diferents interpretacions. A saber: 1) poc o molt antropitzades, 2)reserva de sòls per nous usos no planificats, 3) zones en las que existeix accés rodat, 4) zones verges en les que no s’ha detectat la presència d’altres usos, 5b) els usos no podem ser reubicats. Els usos haurien només de ser establits d’acord amb els graus de protecció i d’importància ecològica per a la preservació dels recurs naturals.
7a. Incloure dins de l’article 118 del títol X l’avaluació de l’estat dels hàbitats costaners i la sostenibilitat e impacte de qualsevol instal·lació servei o activitat que se vulgui realitzar. Senseaquesta avaluació és impossible minimitzar els efectes del canvi climàtic, que ha estat produït principalment per la sobreexplotació i mal ús dels recurs naturals.
8a. Cap. II. Suministro de energía. Art. 14. 5 . Demanem la reducció del nombre de vehicles dièsel i la revisió de la fiscalitat, igualant els preus del dièsel i la benzina. Penalitzar el diesel en l’impost de circulació , aplicant la normativa EURO. Demanem que per aconseguir una reducció de les emissions es redueixi el parc de cotxes de lloguer als mesos d’estiu, ja que provoquen un excés de contaminació i massifiquen les carreteres.
9a. Article 15. Uso del suelo para instalaciones de fuentes primarias de energía. Demanem la retirada del projecte de gasificació de la central tèrmica de Maó i del projecte de portar gas natural a les cases i pobles de Menorca.
10a. 8.4 Consideración del cambio climático y evaluación de la huella de carbono. Demanem que s´incorpori al text l´el.liminació de les activitats que augmenten la petjada de carboni, com els grans i mitjans creuers. Demanem la incorporació al PTI de la revisió del model alimentari de Menorca, basat en una producció d´aliments que augmenta la petjada de carboni causat pels gasos d’efecte hivernacle. Caldria anar reconvertint el sistema ramader extensiu de l’illa en d’agricultura/ramaderia sostenible.
11a. 3.3. Calidad del aire. Demanem que s´incorporin al document les lectures de contaminants i valors de referència de CO, PM2,5 i SO2. Demanem que, per tal de reduir al màxim els índex de contaminació al port de Maó, s’incorpori al document la necessitat de controls als vaixells sobre la certificació del canvi de combustible, d’acord amb la normativa europea que va entrar en vigor dia 1 de gener de 2020 i que obliga a utilitzar combustibles amb menys contingut de sofre. Demanem que s’incorpori al document del PTI el pla de seguiment de la Qualitat de l’Aire a la zona de LLevant i l’obligació d´establir controls d’emissions públics que proporcionin informació constant a la població sobre els índexs dels principals contaminants, incloses les PM 2,5, tan perjudicials per a la salut de les persones.
12a. Retirar l’articulat que parla de l’ús del sòl rústic “degradat o deteriorat”, tan fa la seva categoria, per a seguir creixent urbanísticament a costa del territori per a equipaments i infraestructures tant públiques com privades, a llindar amb les zones turístiques “madures” i “obsoletes” que apareix a la Memòria del PTI pagina 232 i a la Normativa del PTI, article 57, pàgina, a la Programació i Gestió d’Ordenació Turística pag. 42,43. Així com les disposicions transitòries VIII “aparcaments en sòl rústic”, pag 219. Que regulen actuacions en sòl rústic en continuïtat a les zones turístiques.
13a. Retirar el punt 4 de l’article 94 Possibilitat de fer restaurants en cada explotació agrícola en sòl rústic.
14a. Modificar l’article 55 que estableix com a condició que per a les noves edificacions es certifiqui l’existència d’aigua: Sol·licitem una nova redacció de la normativa de manera que l’aprovació de qualsevol planejament urbanístic que impliqui una necessitat de dotació de recursos hídrics per fer front a la nova demanda, es supediti a l’existència efectiva d’aquest recurs i a que en el municipi on s’ubiqui no existeixin situacions de falta de subministrament d’aigua potable a urbanitzacions turístiques ja consolidades per l’edificació.
15a. A l’article 24.2 Demanem que els aljubs i cisternes siguin obligatoris també en els habitatges plurifamiliars i els comunitaris.
16a. A l’article 24.3.b Demanem que més enllà del foment, s´hauria d´incorporar l´ordenació d’usos amb terminis concrets.
17a. A l’article 24.3.c Demanem que el text hauria de canviar el paràgraf “ Se promoverá la reconversión de las redes unitarias existentes en redes separativas” pel següent : “La reconversión de las redes unitarias existentes en redes separativas serà obligatòria”
18a. A l’artícle 35.8 Demanem que es faci al text una modificació, ja que creiem que s’hauria de reconvertir el sistema d’aspersió dels jardins tipus anglesos per sistemes de gespa artificial i/o jardí de plantes autòctones adaptades a la higrometria de l’illa. En tot cas, els nous jardins hauran de complir amb els següents paràmetres de qualitat ambiental: • Jardineria de plantes autòctones per als tancaments del perímetre, d’ullastre, mata de llentrisca i d’altres adaptats a la sequera estival. • Recollida i emmagatzematge d’aigües pluvials per a regadiu. • Sistemes d’estalvi d’aigua, com el degoteig de baix consum.
19a. A l’article 79.5 Proposem la incorporació al document de la prohibició de l’activitat de ramaderia intensiva en les àrees de vulnerabilitat dels aqüífers.
20a. A l’article 2.4 Regulació d’Usos del sòl Rústic i en l´apartat 2.4.1 Infraestructures dins el sòl rústic sobre energies renovables demanem incloure les ANEI, ANIT I AIA afegides a l´ús prohibit, i ús condicionat a AT i SRG. Per tant, el redactat quedaria així: -Us prohibit en AANP, ARIP, AIP , ANEI, ANIT i AIA -Us condicionat AT i SRG, on no es podran ubicar si el sòl és apte per a la producció d’aliments.
21a. Demanem la retirada de l’article 57. Entenem que la excepció que vol introduir el PTI no està contemplada i no es pot admetre en sòl rústic. Infringeix el règim general del sòl rústic establert per la Llei 12/2017 de 29 de desembre, d’Urbanisme de les Illes Balears, que no preveu cap excepció a l’ús d’aquest sòl com el que ara pretén admetre el PTI aprovat inicialment, ja que a l’article 33 prohibeix totes les activitats, construccions i usos que desvirtuen les característiques que han motivat la inclusió dels terrenys en aquesta categoria de sòl.
22a. A l’article 87 4-b-ii-a sol·licitem que l´activitat d´hivernada d’embarcacions sigui expressament exclosa de les Àrees de Transició per ser una activitat potencialment contaminant i molesta, a tocar de les zones urbanes existents.
23a. Article 12 Anul·lació de l’apartat a. 1/ No permetre cap altra activitat que les actuals, i impossibilitar la transformació de les existents. 2/Apartat (b) Impossibilitar cap altra ampliació i si permetre l’ús d’activitats esportives en les instal·lacions, sempre que siguin compatibles amb l’ús principal de l’Aeroclub, i sempre que no tinguin calendaris periòdics. 4/ Assenyalar que les instl-lacions fotovoltaiques estigui condicionada a l’explotació Pública o Pública-Privada per part del Consell Insular i/o dels ajuntaments de Sant Lluís i Maó. 5/ Assenyalar la reobertura dels camins públics expropiats, entre Maó i Llucmaçanes i Maó Sant lluís.
24a. Artículo 22.7/
Demanem l´elaboració en el termini de 3 anys d’un Pla de Mobilitat Genèric per a tota l´illa, que passi per la incorporació del transport públic sostenible a preus assequibles per a tothom.
Potenciar la xarxa d’autobusos elèctrics i no els cotxes particulars. Paral·lelament, Els ajuntaments hauran d’elaborar, aprovar i aplicar el seu Pla de Mobilitat propi per a cada Municipi. En cas que els ajuntaments no hagin aconseguit aplicar el seu pla de Mobilitat propi, serà el Consell Insular el que estigui capacitat per aplicar el Pla propi del Consell Insular.
Demanem la potenciació de la bicicleta establint ajudes per a l´adquisició de bicis de igual forma que es donen ajudes per a impulsar les energies renovables.
Demanem que es donin ajudes a les empreses que fomenten la bicicleta entre els seus treballadors. Demanem establir una xarxa de camins rurals i carreteres locals que comuniqui els pobles, els nuclis rurals i les zones turístiques, on l’ús de la bicicleta o dels vianants haurà de ser prioritari sobre el trànsit motoritzat i fer campanyes de sensibilització i informació a la ciutadania. Elaboració d’un mapa de vies on la bicicleta és prioritària. Establir velocitat reduïda i controls per al seu compliment. Elaboració d´una normativa específica per circular en els camins rurals i fomentar el respecte pels vehicles més vulnerables. Oferir serveis complementaris per a les bicicletes, com aparcaments segurs i còmodes, tallers de reparació, sistemes de lloguer o admissió massiva en vehicles de transport públic.
Demanem que el foment de la bicicleta no sigui a costa de consum de territori, sinó que l´ús de la bicicleta estigui incorporat a les vies existents, fent adaptacions concretes a algunes cruïlles per facilitar el pas d´aquests vehicles i establint sistemes per a que siguin els vehicles a motor que s ´adaptin als vehicles sostenibles i més vulnerables. Demanem la creació de xarxes escolars segures a tots els municipis per facilitar que nens i joves puguin accedir als seus centres escolars a peu o en bicicleta, facilitant així l’accessibilitat i descongestionant de vehicles les vies en hores punta. Si el 50% dels desplaçaments curts que es fan en cotxe es fessin en bici, suposaria una reducció del cost mediambiental proporcional. Dins el Pla de Mobilitat de Menorca incloure la connexió entre Maó-Es Castell-Sant Lluís, mitjançant una línia de Bus, en format de circumval·lació amb dos sentits. Una línia que hauria de tenir preus simbòlics per als residents, gratuïts fins a 18 anys i gratuïts també, per als majors de 65 anys. En definitiva aconseguir que el Transport Públic sigui més barat i més ràpid que l’ús del cotxe privat.
D’acord amb tot el que s’ha exposat,
SOL·LICITEN: Que es tingui per presentat aquest escrit i per formulades les al·legacions al document de la revisió del PTI aprovat inicialment, s’acceptin i en conseqüència s’incorporin al document de l’aprovació definitiva
Menorca , …… de març de 2021.
Pel tràmit de presentació d´aquestes al.legacions es delega en……………………………………. (signatura)
DEPARTAMENT D’ECONOMIA I TERRITORI CONSELL INSULAR DE MENORCA